Vinkit toimittajan kanssa toimimiseen – myös kriisitilanteessa

kädet kannettavan tietokoneen näppäimistöllä taustalla kirjoja

Tässä vinkit toimittajan kanssa toimimiseen. Käsittelin aihetta Hallitse kriisiviestintää -webinaarisarjan kakkososassa. Here goes:

Mitä tehdä kun toimittaja soittaa?

Toimittajille kannattaa aina vastata ja pyrkiä tekemään yhteistyötä. Muista ottaa toimittajan yhteystiedot talteen, koska sinulla on oikeus tarkistaa omat sitaattisi.

Entä itse haastattelutilanne?

Puhu selkeästi ja vaihda oman alasi ammattislangi yleiskieleen, jos suinkin mahdollista. Omaan vireystilaan voit vaikuttaa syömällä ja juomalla ennen haastattelua. Muista hengittää.

Mitäs jos juttuun tuli virhe?

Voit aina pyytää korjaamaan asiavirheet ja omat lausumasi. Et kuitenkaan voi vaikuttaa toimittajan juttuun valitsemaan näkökulmaan tai otsikointiin.

Vinkit toimittajan kanssa toimimiseen kriisitilanteessa

Kriisitilanteessa tärkeintä on muistaa nopeus, rehellisyys ja vastuun kantaminen.

  1. Reagoimalla nopeasti varmistat, että jo ensimmäisissä jutuissa leviävät tiedot ovat oikein.
  2. Kerro asiat kuten ne ovat. Eli kerro totuus tai ainakin se, mitä sillä hetkellä tiedät tai voit asiasta lausua.
  3. Jos olet itse mokannut, kanna vastuu ja pyydä anteeksi. ☝️Hot tip: JOS ei kuulu anteeksipyynnön sanavalikkoon.

Tarkempaa tietoa muun muassa haastateltavan oikeuksista, jutun virheen korjaamisesta ja yksityisyyden suojasta löydät Journalistin ohjeesta Julkaisen sanan neuvoston nettisivuilla. Lukusuositus.

Scroll to Top